onsdag 30 september 2009

Helt plötsligt är det höst?

Det slog mig för några veckor sedan en klok människa sa åt mig att höja huvudet när jag går till jobbet och börja att se mig omkring istället för att stega på koncentrerat och tänka febrilt på dagens kommande förehavanden (tror minsann det är min kära syster som fått detta råd) - så jag blickade uppåt och insåg häpet att träden redan börjat skifta färg. Hur kunde jag missa det?

Jag älskar hösten med den friska luften, härliga färgerna, kvällssolen och att man får möjlighet att tända lite ljus när det mörknar!
Därför är det lite tråkigt att jag nästan missat hela skiftningsperioden och känner ju även det där att tiden gått så förbannat fort - det är snart oktober och jag är inte riktigt redo att släppa sommarkänslan än..

Men som tur är så tycker jag som sagt att hösten är riktigt mysig! Älskar båda skiftningsårstiderna faktiskt - iallafall början på hösten när det är som nu med färgglada löv och fortfarande sol..inte sen när det blir slask, regn och löv på marken. Och iallafall slutet på Våren när det börjar bli grönare utomhus, fåglarna kvittrar och solen börjar värma..inte från början när det är regn, slask och smältande leriga gräsmattor..

Hursomhelst - det vi lärt oss av det råd min syster fick är att titta upp lite oftare. Se dig omkring istället för att gå med huvudet neråt fullt med tankar på vad man ska göra och koncentrera sig på.

Svårt att leva som man lär bara..

Lite höstbilder såklart:
Inne i stan längs Selångersån

Har försökt ta till vara på några av morgnarna genom att cykla, gå eller ta bussen till jobbet, medan det fortfarande är ljust på morgonen alltså..det blir ju mörkare och mörkare även dåPremiär för mössa och vantar på morgonen :)
På väg till jobbet - försökte fånga färgskiftningarna i träden
På höstpromenad med Hanna :)
Härligt att se höstlöven utanför sovrummet

Inga kommentarer: